Indkøbskurv

0 vare(r) - 0,00 DKK
Din indkøbskurv er tom!

Danske jernbanefærger

Før broen over Lillebælt (1935) og Storebæltsforbindelsen (1997) var Danmark bundet sammen af skibe og færger. Når farvandene skulle passeres, var disse transportmidler nødvendige. Med anlæggelsen af jernbanen i alle landsdele blev der brug for en ny type færger – jernbanefærger.

Udstillingen om de danske jernbanefærger rummer modeller af mere end en tredjedel af de færger, som DSB har ejet. De første år efter anlæggelsen af banerne i Jylland og på Fyn var der ikke jernbanefærger i Danmark. Når de rejsende skulle krydse et af bælterne, stod de af toget ved havnen og gik i stedet om bord på et skib. På den anden side af bæltet steg passagerene på et nyt tog. Det var tidskrævende og samtidig svært at planlægge effektivt. I 1872 fik Danmark sin første jernbanefærge, ”Lillebelt”, der sejlede på ruten mellem Strib og Fredericia. Og fra 1883 blev det også muligt at tage en jernbanefærge over Storebælt.

Færgemodellerne er små – f.eks. 1:87 eller 1:100 – men fascinerende, da de på punkt og prikke ligner originalerne. Modeller strækker sig over hele den periode, der har sejlet jernbanefærger i Danmark. Fra den ældste model af ”Lillebelt” til Storebæltsfærgerne, som de fleste endnu kan huske, f.eks. ”Dronning Ingrid” og ”Arveprins Knud”.

Prins Henrik færge web mini  Rum jernbanefærge web minib

I udstillingen kan store som små prøve vores færgeror og opleve, hvordan det er at stå bag roret på en færge.

Danske jernbanefærger befinder sig ud for spor 11 i remisen. Udstillingen åbnede i 1993 og er udviklet af Poul Thestrup, Jørgen Larsen og Gitte Lundager fra Danmarks Jernbanemuseum.