Indkøbskurv

0 vare(r) - 0,00 DKK
Din indkøbskurv er tom!

21 spor med jernbanehistorie

Danmarks Jernbanemuseum befinder sig i en remisebygning fra 1954. Remisen har 21 spor og blev oprindelig opført som depot for DSB og de nordfynske privatbaner. I dag er remisen et flot udstillingsrum, hvor man i de rustikke og industrielle rammer kan opleve den danske jernbanehistorie på nærmeste hold. I udstillingen findes en perlerække af ikoniske lokomotiver og vogne - fra Danmarks ældst bevarede damplokomotiv, H40 fra 1868, til det store dieselelektriske ME-lokomotiv fra 1981. De udstillede lokomotiver og vogne viser udviklingen i den danske jernbanehistorie. Det gælder ved dobbeltdækkervognen, der i begyndelsen af 1900-tallet kørte københavnere til Dyrehaven, ved godsvogne, der har fragtet utallige varer gennem landet, og ved den imponerende E-maskine fra 1950, der er Danmarks største danskbyggede damplokomotiv. På vores balkon kan I få et flot kig ud over alle de udstillede lokomotiver og vogne, der står side om side på de første 19 spor i remisen. På de sidste to spor – spor 20 og 21 – har museet et værksted, som I kan se fra museets balkon.

H40 web minibillede  Svovlsyrevogn web minibille

Kom indenfor

Lokomotiverne og vognenes historie bliver vækket til live i udstillingen. Ved den slidte 3. klasses vogn er landboerne netop kommet ind til byen med toget, og ved den 1. klasses salonvogn er en fin herre ved at gøre klar til afrejse. Jernbanearbejdere er ved at læsse kufferter og pakker ind i en rejsegodsvogn, og i den luksuriøse blå Wagons-Lits-spisevogn er der dækket op til middag. I kan selv komme indenfor, da der er adgang til de fleste lokomotiver og vogne i udstillingen. Prøv en af de ubekvemme 3. klasses bænke i de gamle passagervogne eller stå i førerhuset på et imponerende damplokomotiv. 

Fyrbøder web minibillede  Dukkefamilie web minibilled

Vi er også et udendørs museum

Danmarks Jernbanemuseum har et 2,5 Ha stort område omkring den gamle remise. Her kan man for alvor få en fornemmelse af remisens karakteristiske form, ligesom I kan se den tilhørende drejeskive, hvorfra utallige vogne og lokomotiver er blevet rangeret ind og ud af remisen. Vi har også et fungerende anlæg med kulgrav og vandkran, der forsyner vores damplokomotiver med kul og vand, når de skal ud at køre. Vandkranen har oprindelig stået i Silkeborg. Museet har også sin egen perron, hvor forskellige vogne og lokomotiver er udstillet. 

Drejeskive web minibillede  Vandkran web minibillede

Museets udstillinger og de daglige aktiviteter gør det let at bruge en halv dag på et besøg på Danmarks Jernbanemuseum.

Ændringer kan forekomme

Danmarks Jernbanemuseum afholder jævnligt forskellige arrangementer i remisen. Det kan betyde, at der flyttes rundt på nogle af lokomotiverne eller vognene. Vil I være sikre på, at I kan se bestemt materiel i udstillingen, så kontakt billetsalget på T 6613 6630 et par dage før besøget.