Indkøbskurv

0 vare(r) - 0,00 DKK
Din indkøbskurv er tom!

Odin – en kopi af Danmarks første lokomotiv

Det måske mest spektakulære projekt i Danmarks Jernbanemuseums værksteder er fremstillingen af en køreklar kopi af Danmarks første lokomotiv, Odin, helt fra grunden. Projektet tog sin begyndelse for mere end ti år siden, da museet undersøgte det foreliggende kildemateriale om Odin og med to engelske eksperters hjælp skitserede planerne for det omfattende og komplicerede projekt.

Det oprindelige Odin blev leveret i 1847 af Sharp Brothers & Co. i Manchester, fordi Robert Stephenson & Co.’s værksteder i 1845 havde ordrebøgerne fyldt til randen og ikke kunne indgå kontrakt.  Oprindelig havde Det sjællandske Jernbaneselskab bestilt lokomotiver med udvendige cylindre, men leveringen trak ud, og til sidst accepterede man Sharp Brothers tilbud om at levere en variant over deres standardvare, et tocylindret damplokomotiv med indvendige cylindre. Der blev indgået kontrakt på levering af fire lokomotiver med tender og siden endnu et lokomotiv uden tender. Disse lokomotiver blev til Odin, Kjøbenhavn, Sjælland, Danmark og Korsør.

Den 26. juni 1847 åbnede strækningen København-Roskilde, og for at være sikker på, at toget med Chr. VIII og dronningen kunne køre kl. 12, sendte man kl. 11.30 et pilotlokomotiv af sted på strækningen: det var Odin.

Allerede i 1852-53 gennemgik Odin ændringer, og det fortsatte i de følgende år. Odin blev udrangeret allerede i 1862 og skrottet i 1876 – der er således intet bevaret af det oprindelige lokomotiv, ikke engang tegningerne. Forløberen for Danmarks Jernbanemuseum, en samling opstået under DSB, fik bygget en kopi af Odin i skala 1:10 – første gang udstillet i 1926 og i dag i museets udstilling.

Det er vanskeligt præcist at angive færdiggørelsesgraden for Odin. Vi vurderer, at kopien er ca. 80 % færdiggjort. De væsentligste dele, der mangler, er især dampmaskine og gangtøj, sikkerhedsventiler, beklædning af kedlen med fyrretræslameller, krydshovedpumper samt rist og askekasse. Desuden skal den vanskelige tilslutning af vand mellem maskine og tender finde en løsning.

Odin bygges af museets frivillige medarbejdere i den fredede remise i Roskilde, der er et af Danmarks Jernbanemuseums værksteder. Under ledelse af værkstedsleder Jørgen Lindevall og med tegningsbistand fra Jens Bonde, arbejder et hold på 10 mand på det spændende projekt, der følger i hælene på tidligere projekter i England, Tyskland, Sverige og andre steder, hvor man også har genskabt historiske lokomotiver.