Indkøbskurv

0 vare(r) - 0,00 DKK
Din indkøbskurv er tom!

Grønholtvognen – Danmarks ældste bevarede personvogn

grønholt-2En Stephenson H-maskine med en kombineret 1.-2. klasses vogn forrest og en 3. klasses vogn som Grønholtvognen bagerst, ved Remstrup Å nær Silkeborg i 1871.

Den såkaldte Grønholt-vogn er den ældste bevarede personvogn i Danmark – bygget i 1862. Vi er i deb sidste fase af en omfattende restaurering af vognen, der skal gøre det muligt for publikum at køre med den gamle vogn på museets veteranbane. Vi forventer i sommeren 2017 at kunne tilbyde de første passagerer en køretur, hvor de kan opleve de hårde træbænke på tredje og laveste klasse anno 1862.

Vognen er bygget på den første danske vognfabrik, Hvide Mølle i Randers (senere kendt som Scandia), som en af de første personvogne til de nyåbnede baner i Jylland. De første lokomotiver blev bygget i England og fragtet hertil, men de engelske entreprenører Peto, Brassey & Betts valgte at anlægge en vognfabrik i Randers, hvor engelske og danske håndværkere påbegyndte produktionen af jernbanevogne i 1861.

Grønholtvognen er en 3. klasses personvogn med faste aksler, fjederophæng og en vognkasse med døre ind til hver af de fem åbne kupéer, som blev udstyret med upolstrede træbænke. Der var kun vinduer i dørene. Vognkassen er bygget af egetræ.

grønholt-1Grønholtvognen blev i mange år anvendt som sommerhus i Grønholt nær Fredensborg i Nordsjælland

Den gamle vogn blev udrangeret i 1928 og har fået navn efter det sted, hvor den stod som sommerhus – Grønholt nær Fredensborg på Sjælland. I 2004 blev vognen hjemtaget til Danmarks Jernbanemuseum. Der var råd i træværket, men den havde trods alt været beskyttet af eternittag. I museets værksted begyndte restaureringen i 2007.

Arbejdet udføres af en gruppe frivillige medarbejdere i værkstedet i Odense. Vognen har fået udskiftet en del dårligt træværk, og i foråret 2013 er bænkene genskabt og monteret. En farvekonservator har sidst på året 2013 undersøgt hvilke farver, der blev anvendt i den oprindelige vogn – bl.a. dodenkop udvendig. Vi ønsker naturligvis at ramme nuancer, der præcist matcher vognen, da den forlod Hvide Mølle i 1862.

Vognen er i store træk færdig – nu mangler der blot at fastlægge belysningen og litrering/nummer udvendigt på vognkassen, selv om godkendelsen af vogne til brug igen også kan trække ud.

Hvis du vil se vogne fra perioden, kan du i spor 3 på museet se en kombineret 2.-3. klasses vogn fra Hvide Mølle (1868) – dog ombygget til lukkede kupéer og ændret på flere punkter.