Gå til indhold

Trafikekspedienter i modstandskamp

I år fejres 75-året for 2. verdenskrigs afslutning, som blev fejret over hele landet i majdagene 1945.

For nogle af krigens aktive modstandere kom befrielsesbudskabet dog ganske få uger for sent. Den 19. april 1945, blot 15 dage før den tyske kapitulation, blev en gruppe DSB-medarbejdere fra Fredericia og Taulov skudt i Ryvangen, dømt til døden for deres modstandskamp. Blandt disse medarbejdere var de tre unge trafikekspedienter Karl Gustav Kolding, Henry Jacobsen og Eluf Preben Månsson, som alle arbejdede ved Taulov Station.

Karl Gustav Kolding var udlært i herreekvipering, Henry Jacobsen som stelgravør og Eluf Preben Månsson som kontorist, da de ved krigens begyndelse fik ansættelse ved DSB. Jacobsen startede ved Taulov Station, hvor de andre siden kom til. Her blev de medlemmer af en jernbanesabotagegruppe, som arbejdede sammen med en tilsvarende gruppe i Fredericia. Sideløbende deltog de i illegalt arbejde for den DKP-gruppe, som stod for udgivelsen af det illegale blad ”Budstikken” i Sønderjylland.

Billede 2

Portrætfotografi af trafikekspedient Karl Gustav Kolding med teksten ”Faldt for Danmark”. Karl Gustav Kolding blev skudt af den tyske besættelsesmagt i Ryvangen d. 19. april 1945. Portrættet har hængt på Taulov Station fra 1945 til 1976 sammen med portrætter af Henry Jacobsen og Eluf Preben Månsson.

Fredericia var på grund af sin beliggenhed meget vigtig for den tyske besættelsesmagt under 2. verdenskrig. Der var mange tyskere i byen, og de benyttede jernbanen, dele af havnen og bevogtede Lillebæltsbroen. De vigtigste tyske tog kørte i Jylland, og her var Fredericia et knudepunkt for den danske togtrafik. Netop på denne baggrund blev Fredericia et ideelt sted for modstandsbevægelsen at udføre jernbanesabotage. Sabotage af skinner og materiel kunne betyde forsinkelser for de tyske transporter.

Sabotagen var dog ikke uden konsekvenser. Den 6. marts 1945 blev Karl Gustav Kolding, Henry Jacobsen og Eluf Preben Månsson arresteret og sendt til Domhuset i Kolding. Herfra blev de den 12. april overført til Vestre Fængsel i København. Modstandsgruppen fra Fredericia var ligeledes blevet anholdt og sendt til København. 19. april 1945 blev de skudt i Ryvangen.

Billede 3

Portrætfotografi af trafikekspedient Henry Jacobsen med teksten ”Han ofrede sit Liv for Fædrelandet”. Portrættet har hængt på Sønderborg Station.

Efter krigen anlagde man flere mindelunde og mindesten til ære for de danske modstandsfolk, og sådan blev det også gjort for Karl Gustav Kolding, Henry Jacobsen og Eluf Preben Månsson. 12. august 1947 indviedes et mindesmærke for de 23 jernbanefolk, der mistede livet i kampen mod den tyske besættelsesmagt i DSB’s mindelund i Fredericia.

I Taulov sogn rejste beboerne i byen en særlig mindesten for Karl Gustav Kolding, Henry Jacobsen og Eluf Preben Månsson. På stenens bagside står ”Drenge, I drenge som døde, I tændte for Danmark i dybeste mulm en lysende morgenrøde”; et uddrag af et digt af Kaj Munk. På museets magasin opbevarer vi desuden en række portrætter af de tre modstandsfolk. Portrætterne har hængt på henholdsvis Taulov Station og Sønderborg Station til minde om de tre unge trafikekspedienter, som ikke fik lov at opleve 5. maj 1945.

Læs også om: 

De hvide busser 

Sabotageaktionen på Kystbanen i 1942

Befrielsen og de ungarske soldater i Danmark

Billede 4

Ole Christensen var trafikmedhjælper ved Fredericia Station, og medlem af den jernbanesabotagegruppe, som arbejdede tæt sammen med Taulov-gruppen. Ole Christensen blev ligesom Karl Gustav Kolding, Henry Jacobsen og Eluf Preben Månsson skudt i Ryvangen 19. april 1945.