Gå til indhold
Tilbage

EA 3004 på Danmarks Jernbanemuseum

Se lokomotivet på museet i sommerferien

Sted

16 eller 18

Periode

17. juni - 9. august

Tidspunkt

10:00 - 16:00

Målgruppe

For alle

Museet har netop indsamlet et af de første danske elektriske strækningslokomotiver.

½ pris på entré

Få 50% rabat på entréen den 27. juni-9. august. I betaler 55 kr. pr. voksen, 25 kr. pr. barn (5-17 år) og børn (0-4 år) er gratis. Alle aktiviteter som kørsel med veterantog, veteranbus og minitoget samt opgaver og fortællinger er inkl. i entréen.

Kom tæt på EA 3004

Lokomotivet kan ses i museets udstilling i sommerferien. Publikum kan komme tæt på EA 3004. Herefter skal lokomotivet på magasin. EA 3004 står i helt ny bemaling efter DSB’s nuværende designprogram og bibeholdes som sådan for at bevare autenticiteten og vise hele EA’erens historie fra 1985-2020.

Museet har fået mulighed for at optage EA 3004 i samlingen. Det sker i forbindelse med DSB’s planer om indkøb af nye elektriske lokomotiver og den deraf følgende udfasning af aldrende diesel- og el-lokomotiver. Museet er meget glade for, at det er lykkedes af få en aftale i stand med DSB om overtagelsen. EA-lokomotivet er en hel central genstand og kilde til forståelse af 1970’ernes og 1980’rnes trafikpolitik.

EA-lokomotivet er et vigtigt stykke Danmarkshistorie, der bl.a. repræsenterer historien om den - i forhold til andre lande - langsommelige omlægning til el-drift. Lokomotivets design er udviklet i 1970’erne af DSB, der i arbejdsgrupper udviklede koncepter for fremtidens tog: el- og diesellokomotiver, lyn- og S-tog. Ud af dette kom bl.a. EA og det dieseldrevne ME, som også i deres design har et klart slægtskab. EA 3004 blev leveret 15/11 1985. Alle lokomotiverne blev navngivet efter berømte arkitekter, ingeniører eller naturvidenskabsfolk, og nr. 2004 fik navnet ”Ole Rømer” – den danske astronom og fysiker (1644-1710).

Foto: SimonTog.dk /Simon Mosbjerg Mørch

Foto: SimonTog.dk /Simon Mosbjerg Mørch

Kort om EA-lokomotiverne

Der har flere gange været planer om elektrificering af det danske jernbanenet. S-togsnettet fra 1930’erne var den første realisering, og i 1950’erne var det atter på dagsordenen. I 1970’erne blev planer om elektrificering af hovedbanenettet udmøntet i lov om elektrificering af fjernbanerne i Danmark i 1979. Derfor bestilte DSB EA-lokomotiver. De i alt 22 lokomotiver blev bygget ad to omgange – i midten af 1980’erne og begyndelsen af 1990’erne. De første to blev leveret af tyske Henchel und Sohn i Kassel, mens de resterende blev bygget af Scandia i Randers.

I første omgang blev EA-lokomotiverne indsat på de elektrificerede sjællandske strækninger som Kystbanen og Vestbanen i midten af 1980’erne. Fra åbningen af bro- og tunnelforbindelsen over Storebælt førte EA-lokomotiver også godstog fra Sjælland til Fyn og Jylland. I stigende grad blev EA dog udelukkende anvendt til godstog, da persontrafikken blev varetaget af IC3-togene, men EA har også ført internationale nattog frem til nedlæggelsen af disse i 2014. Senest har EA trukket dobbeltdækkertog på sjællandske regionalstrækninger – det gælder også nr. 3004. Elektrificeringen af banenettet gik imidlertid i stå i 2001, da strækningen mellem Helsingør/København og Padborg var færdig, og DSB satsede fortsat på dieseldrevne tog. I 2014 vedtog et folketingsflertal, at den resterende jernbane i Danmark skulle elektrificeres.

COVID-19

Museet følger retningslinjerne i forbindelse med COVID-19. Vi har indført en række initiativer, så vi kan passe bedst muligt på hinanden og gøre museumsbesøget til en tryg oplevelse. Der er midlertidigt lukket til de vogne og lokomotiver, hvor der normalt er adgang for publikum. Det er gjort for at mindske smittespredning. Læs mere her.

Sommerferiens aktiviteter

Få en tur med veterantoget for fuld damp, tag med veteranbussen på tur, kom ind i det røde lyntog, se drejeskiven i funktion, kør med minitoget og meget andet. Se sommerferiens aktiviteter.

Museet tilbyder

Vores produkter kan også købes på museet.

Andre oplevelser på museet

Se alle aktiviteter