Gå til indhold
Tilbage

Kom ind i fremtidens lokomotiv!

Kom ind i førerrummet på fremtidens lokomotiv. Lokomotivfører Michael Olsen vil være tilstede og fortælle om lokomotivet.

Sted

Udeområde

Periode

28. juli og 2. august

Tidspunkt

10:30 - 16:00

Målgruppe

For alle

Vi har lånt et Vectron-lokomotiv af DSB og følgende to dage kan I, som noget helt særligt, komme ind i førerrummet. Vi åbner dørene den 28. juli samt den 2. august. Lokomotivfører Michael Olsen vil være tilstede og fortælle om lokomotivet i tidsrummene kl. 10:30-12, kl. 12:30-14 og kl. 14:30-16.

DSB modtog første af i alt 42 eksemplarer i 2020 af denne tidstypiske model, litra EB, der kan yde hele 8.700 HK. De kører primært på Sjælland, men de kan af og til ses på Odense station. Det var to af disse nye Vectron-lokomotiver, der kørte dronningens tog til Roskilde i anledning af regentjubilæet den 14. januar 2022.

Sammen med de nye elektriske togsæt, der leveres fra 2025, udgør dette Vectron-lokomotiv DSBs helt store satsning på den fremtidige og bæredygtige jernbanetrafik, da alle toge i fremtiden skal køre på el.

Ud over lokomotiverne og de elektriske togsæt anskaffes der til den internationale trafik fra 2024 desuden otte togstammer med 15 vogne i hver. Vognene skal trækkes af ellokomotiverne. Fra midten af 2025 ankommer de første af mindst 100 nye el-togsæt (IC5), som frem mod 2030 skal erstatte de nuværende IC3 og IC4-tog.

Derudover udskifter DSB også sine nuværende elektriske S-tog til en ny generation af fuldautomatiske S-tog. De nye S-tog forventes leveret fra 2032.

Danmarks Jernbanemuseum har takket være stor velvilje fra DSB lånt et af fremtidens lokomotiver. Lokomotivet udstilles på museet frem til 9. august.

De tekniske fakta om lokomotivet

  • Længde over puffere: 18,98 m
  • Bredde (inkl. baluster): 3,01 m
  • Vægt: 87 ton
  • Spænding/frekvens: 25 kV 50 Hz og 15 kV 16,7 Hz
  • Energiforsyning til vogne: 1500 V 50 Hz og 1000 V 16,7 Hz
  • Start trækkraft: 320 kN
  • Elektrisk bremsekraft: max. 240 kN
  • Maksimal effekt: 6,4 MW (Traktion og elektrisk bremse)
  • Maksimal hastighed: 200 km/h
  • Antal drivende aksler: 4
  • Akselrækkefølge Bo'Bo’
  • Hjuldiameter: 1250 mm / 1160 mm (Max/min)
  • Strækningsradio: GSM-R
  • Sikkerhedssystem: ETCS inkl STM-DK og LZB/PZB
  • Fjernstyring: ZWS og WTB