Indkøbskurv

0 vare(r) - 0,00 DKK
Din indkøbskurv er tom!

Aktiviteter

imgheader

Fejring af Danmarks ældste damplokomotiv

6. december 2018
19.00-21.00

150 året for H 40 - Danmarks ældste, originale damplokomotiv

Den 15. september kunne Danmarks Jernbanemuseum præsentere ODIN - en kopi af Danmarks første damplokomotiv fra 1846. Denne aften vil vi se nærmere på Danmarks ældste, originale damplokomotiv, H 40. H 40 blev anskaffet til de nyoprettede Jysk-Fynske Statsbaner i 1868 og kørte i 77 år, inden det blev restaureret til museumsformål af en række frivillige jernbaneinteresserede og Det Danske Petroleums Aktieselskab i 1947. Nu er vi så fremme ved 150-året for anskaffelsen, og det vil vi gerne markere på Danmarks Jernbanemuseum. Det gør vi dagen før den dato, der i lokomotivets reparationsprotokol er angivet som ibrugtagningsdagen. Museet holder derfor åbent torsdag den 6. december kl. 19.00-21.00. Der er gratis adgang til museet i dette tidsrum.  Tilmelding er ikke nødvendig.

Omvisning kl. 19.15

Museumsdirektør Steen Ousager fortæller historien om H 40. Bagefter vil vi udbringe en skål for jubilaren. Efterfølgende er der mulighed for at se museets øvrige lokomotiver og vogne, heriblandt ODIN. Danmarks Jernbanemuseum har bygget en kopi af ODIN for at kunne vise, hvordan et lokomotiv fra den periode ser ud, og hvordan det fungerer. ODIN – og dets samtidige lokomotiver – adskiller sig nemlig væsentligt fra andre lokomotiver, der er bevaret på Danmarks Jernbanemuseum. Museet udstiller i dag Danmarks ældst bevarede lokomotiv, H40, fra 1868. På de tyve år mellem ODIN og H40 er der sket en væsentlig udvikling. ODIN repræsenterer de første år med jernbane i Danmark og kan folde den historie ud.

H 40 kort fortalt 

I 77 år var H 40 i drift, hvilket er rekord, og sin 79 års fødselsdag kunne det næsten fejre på udstillingen i 1947 med over 1,7 mio. km i hjulene. Sammen med færdiggørelsen af den østjyske længdebane er H 40 – og de to andre bevarede lokomotiver fra denne tid – samtidig en vigtig markør for den udvikling, der netop for 150 år siden tog fart. Det var den statslige satsning på at skabe udvikling i Danmark med jernbanen som en helt afgørende drivkraft. Det gjaldt både i forholdet til udlandet (via Vamdrup indtil 1920!), mellem landsdelene og til den store omlægning, som den gryende industrialisering og det moderne gennembrud i det hele taget var lige på vej med.

Sammen med tenderen er H 40 knap 11 meter langt. Det har en vægt på godt 19 tons plus 11 tons til tenderen, og det kunne køre op til 70 km/t. Fra H 40’s reparationsbog ved vi, at det som resultatet af hyppig brug blev holdt i god stand ved statsbanerne selv efter forrige århundredeskifte. Det var næsten hvert år til større reparationer og eftersyn af op til en måneds varighed i Aarhus med afdrejning af hjul, udtagning og eftersyn af kedel, indsætning af kedelrør, udskiftning af fyrkasse, nye fodplader, reparation af trækstang mellem lokomotiv og tender m.m. Løbende reparationer blev desuden foretaget i remisen. Det kunne være isættelse af ny murbue, røgbrænder, bærefjedre, blyproppper, støttebolte og reparationer af hele det system af plejl- og kobbelstænger, der overførte dampkraften til drivhjulene via de to cylindre. Faktisk skulle der hele tiden laves noget på det allerede dengang aldrende lokomotiv.

Sidste store reparation i DSB-regi fandt sted i 1911. Lokomotivet kom på værksted den 5. juli, hvorefter alt blev skilt ad, repareret, slebet til, fornyet, justeret, målt op og sat sammen igen. Det var et lokomotiv så godt som nyt, der kørte på prøvetur den 15. september, men herefter tyndede det noget ud med værkstedsbesøgene. Næste gang var i 1914, lige før salget. Her kunne man nøjes med at reparere en række mindre ting og malingen. 31 år blev det herefter til på de midtjyske skinner, hvor man til sidst måtte sende det til reparation efter hver eneste tur. H 40 er heldigvis stadig med os. Fra at have været stjerne på Østerport station i 1947 står det nu Danmarks Jernbanemuseum sammen med en perlerække af andre både næsten 150-årige og lidt yngre! Og fra september er det kommet i selskab med den ældste af dem alle: Replikaen eller kopien i 1:1 af ODIN, Danmarks første damplokomotiv fra 1846.