Fars dag med MY-kørsel 5. juni

Særtog Århus-Odense onsdag 5. juni

Museumsklubben, Nyheder

3. april 2019

I løbet af 2017 og 2018 har to af Danmarks Jernbanemuseums GM-lokomotiver, MY 1101 og MY 1135, gennemgået en større renovering og istandsættelse. Lokomotiverne er nu køreklare, og de ikoniske maskiner i det klassiske rundsnudede 1950’er-design danner derfor rammen for museets fars dag-arrangement onsdag den 5. juni.

I år kan vi tilbyde en helt særlig museumsoplevelse, da det bliver muligt for interesserede at stige på et veterantog i Århus, besøge museet i Odense og blive bragt hjem igen. Vi indsætter nemlig de to nyrenoverede MY-lokomotiver i forspand for et særtog fra den jyske hovedstad til Danmarks Jernbanemuseum.

Fortælling om GM-lokomotiverne

På museet vil vi fortælle om GM-lokomotiverne – det amerikanske designforlæg og den svenske virksomhed NOHAB’s produktion på licens. Der blev i perioden 1954-1978 leveret i alt 165 GM-lokomotiver til DSB af typen MY, den lidt mindre og lignende MX samt den kraftigere type MZ. Museet har flere eksemplarer i samlingen, og vi ser på nogle af dem: de to arbejdende lokomotiver, MY 1101, som var den første af sin slags, og MY 1135 – foruden den udstillede MY 1112, der er åben, så man kan se den store dieselmotor.

Kom og vær med til Fars Dag-arrangement på Danmarks Jernbanemuseum, også hvis du ikke skal med toget fra Århus. Togtider: Fra Århus kl. 9.15 og retur i Århus kl. 16.19.

Billetter sælges via Billet.dk