Isbåd fra Enigma

26. april 2019

For nylig overtog Danmarks Jernbanemuseum en isbåd med tilhørende vogn fra Enigma - Museum for post, tele og kommunikation.

Det hænder, at genstande overdrages fra et museum til et andet. Det sker for eksempel, når man - i forbindelse med samlingsgennemgang - genovervejer, hvor godt en genstand passer til museets indsamlingsfelt. En isbåd er netop tilføjet museets samling.

Båden har hørt til isbådsstationen ved Halskov, lidt nord for Korsør. Den var en del af det beredskab, som skulle sikre passage over Storebælt om vinteren, hvis isen forhindrede skibe i at krydse farvandet. Beredskabet for Storebælt hørte under postvæsenet, men i 1883 blev ansvaret overdraget til De Sjællandske Statsbaner, inklusive stationer og udstyr – herunder denne båd.

For Danmarks Jernbanemuseum er isbåden en værdifuld tilføjelse til samlingen på grund af sammenhængen med DSB’s søfartsafdelings historie, mens den er af mindre betydning for Enigma, fordi museet har en anden isbåd med stærkere tilknytning til postvæsenets historie.