45 år med museet

17. april 2020

I dag, 17. april, er det 45 år siden, at Danmarks Jernbanemuseum åbnede i Odense.

Det skete i røg og damp ved et ambitiøst og veltilrettelagt program. Fra Aarhus og København var indsat dampsærtog til museet i Odense, der var en fototur fra Odense til Ringe, og for særligt inviterede var arrangeret en kørsel fra Odense Banegård til Fruens Bøge, hvor Odense Kommune var vært ved en frokost på restaurant ”Skoven”.

Aarhus Stiftstidende beskrev malende festlighederne, som de tog sig ud på Aarhus Banegård: ”Feteret som en popstjerne stødte R 963 i dag kl. 7.40 gennemtrængende i fløjten og luntede sindigt ud af ad sporet mod Fredericia med fire ældre, tæt besatte personvogne efter sig. Det var et vidunderligt vejr, og røg og damp tegnede sig prægtigt mod den blå himmel. Det var et syn, der passede de hundreder af jernbanebegejstrede tilskuere, som trængtes omkring den gamle maskine med film- og fotoapparater”.

Læs om åbningsdagen og den første udstilling på Danmarks Jernbanemuseum