Afsked med dampen

Film fra afskedsturen med S 736

15. april 2020

Det er i år 50 år siden, at DSB ophørte med brugen af damplokomotiver. Det skete teknisk ved overgangen til sommerkøreplanen i 1970, men reelt var den ordinære dampdrift ophørt lidt før.

Det vil Danmarks Jernbanemuseum gerne markere hen over året. Nærmere vil fremkomme, når det atter bliver muligt at planlægge og gennemføre arrangementer på museet.

Vi indleder med denne film, der er produceret af Niels Brejnbjerg Buch, Rudolf Film og Television for Danmarks Jernbanemuseum. Den tager udgangspunkt i afskedsturen med S 736, som var et af de damplokomotiver, der kørte til det sidste.

Turen blev gennemført på Kystbanen den 14. september 2019 med bistand fra tre jernbaneklubber. Til formålet var der på S-maskinen påsat et kamera, der filmede fra førerhuset under hele turen fra København til Helsingør. Det er denne tur, der derfor nu kan genopleves.

I filmen har Niels Buch desuden indredigeret en række klip fra ældre filmoptagelser med S-maskiner og de dertil hørende vogne, der var så karakteristiske for perioden fra omkring 1940 til 1970. Se og hør mere her.