Den første kongevogn i monarkiet gemmer på en helt særlig historie

12. september 2023

Den slesvigske kongevogn fra 1854 er tilbage på museet efter stabilisering på konserveringscentret i Vejle

Fra kongevogn til sommerhus

I museets udstilling har i mange år stået en vogn, der så slidt og særdeles faldefærdig ud. Men man skal som bekendt ikke skue hunden på hårene. Vognen gemmer på en helt særlig historie. Den begyndte sit virke som en luksuriøs kongevogn og endte som hyggeligt sommerhus i Thy. Efter udtjent sommerhustjeneste endte den på Danmarks Jernbanemuseum.

Vogne med flere liv

Det er vanskeligt at forestille sig den nedslidte vognkasse som en luksuriøs og smukt dekoreret kongevogn, endda den første af sin slags i monarkiet. Vognen er ombygget af flere omgange. Den fungerede som kongevogn frem til omkring år 1900, hvorefter den blev ombygget til inspektionsvogn for DSB. I 1934 blev den solgt til købmand J. Møller for 600 kr. Han fik den transporteret til Hurup, hvor den fungerede som havehus. I 1940 blev vognkassen igen solgt, denne gang til entreprenør Høje Kristensen, der flyttede den lidt længere sydpå, og indrettede den som sommerhus på et betonfundament. Her fik den en lille tilbygning og terrasse.

Museet har talt med Johannes Lauridsen, søn af de sidste ejere, der bl.a. fortæller:

”Mine forældre Nora & Anders Peder Lauridsen, der boede i stationsbyen Hørdum ca. 20 km syd for Thisted, købte sommerhuset en gang sidst i 1950’erne. Vi brugte den flittigt. Det lå ugenert i et lille indhak i skoven lige ned til vandet. De fik lavet en lille tilbygning, der blandt andet indeholdt et soverum samt en spartansk brusefacilitet.”

En nødvendig stabilisering

Vognkassen blev overtaget af museet i en meget slidt tilstand og trods rimelige opbevaringsforhold i udstillingen, herunder også forsøg på renovering, gennem en lang årrække, er tilstanden blevet forværret. Tagkonstruktion og vægge var ved at give sig med risiko for at falde sammen. Derfor er vognkassen blevet stabiliseret på Konserveringscentret i Vejle, og hvor det har været nødvendigt, er der isat nyt materiale. Vi har valgt at lade det været tydeligt, hvad der er nyt, og det kan således ses, hvor der f.eks. er isat nyt træ.

Endestationen for den slesvigske kongevogn er Danmarks Jernbanemuseum, og det må vel anses for en god tilværelse for en vogn, der formentlig ellers ville være blevet destrueret.

Den slesvigske kongevogn fra 1854