Gå til indhold
Tilbage

EA 3004 kommer til Danmarks Jernbanemuseum

Kategorier

Nyheder, Museumsklubben

Oprettet

15. juni 2020

Danmarks Jernbanemuseum indsamler en af de første danske elektriske strækningslokomotiver.

I forbindelse med DSB’s planer om indkøb af nye elektriske lokomotiver og den deraf følgende udfasning af aldrende diesel- og el-lokomotiver har museet fået mulighed for at optage EA 3004 i samlingen. På Danmarks Jernbanemuseum er vi meget glade for, at det er lykkedes af få en aftale i stand med DSB om overtagelsen. EA-lokomotivet er en hel central genstand og kilde til forståelse af 1970’ernes og 1980’rnes trafikpolitik.

Ankomst til museet 

EA 3004 ankommer tirsdag den 16. juni til Danmarks Jernbanemuseum. Der er planlagt afgang med EA 3004 fra København kl. 12.15 med ankomst i Odense kl. 13.55. Køreplanen kan ses på Jernbanen.dk. EA 3004 vil være udstillet på museet i sommerferien, foreløbig frem til 9. august, hvor publikum har mulighed for at komme tæt på EA 3004. Herefter skal lokomotivet på magasin. Det er ikke planen at holde lokomotivet køreklart. De tilbageværende fem EA’er kører i dag ikke ret meget, da den aldrende elektronik giver DSB en del udfordringer. EA 3004 står i helt ny bemaling efter DSB’s nuværende designprogram og bibeholdes som sådan for at bevare autenticiteten og vise hele EA’erens historie fra 1985-2020.

EA-lokomotiverne 

Der har flere gange været planer om elektrificering af det danske jernbanenet. S-togsnettet fra 1930’erne var den første realisering, og i 1950’erne var det atter på dagsordenen. I 1970’erne blev planer om elektrificering af hovedbanenettet udmøntet i lov om elektrificering af fjernbanerne i Danmark i 1979. Derfor bestilte DSB EA-lokomotiver. De i alt 22 lokomotiver blev bygget ad to omgange – i midten af 1980’erne og begyndelsen af 1990’erne. De første to blev leveret af tyske Henchel und Sohn i Kassel, mens de resterende blev bygget af Scandia i Randers.

I første omgang blev EA-lokomotiverne indsat på de elektrificerede sjællandske strækninger som Kystbanen og Vestbanen i midten af 1980’erne. Fra åbningen af bro- og tunnelforbindelsen over Storebælt førte EA-lokomotiver også godstog fra Sjælland til Fyn og Jylland. I stigende grad blev EA dog udelukkende anvendt til godstog, da persontrafikken blev varetaget af IC3-togene, men EA har også ført internationale nattog frem til nedlæggelsen af disse i 2014. Senest har EA trukket dobbeltdækkertog på sjællandske regionalstrækninger – det gælder også nr. 3004.

Elektrificeringen af banenettet gik imidlertid i stå i 2001, da strækningen mellem Helsingør/København og Padborg var færdig, og DSB satsede fortsat på dieseldrevne tog. I 2014 vedtog et folketingsflertal, at den resterende jernbane i Danmark skulle elektrificeres.

EA-lokomotivet er et vigtigt stykke Danmarkshistorie, der bl.a. repræsenterer historien om den - i forhold til andre lande - langsommelige omlægning til el-drift. Lokomotivets design er udviklet i 1970’erne af DSB, der i arbejdsgrupper udviklede koncepter for fremtidens tog: el- og diesellokomotiver, lyn- og S-tog. Ud af dette kom bl.a. EA og det dieseldrevne ME, som også i deres design har et klart slægtskab.

EA 3004 blev leveret 15/11 1985. Alle lokomotiverne blev navngivet efter berømte arkitekter, ingeniører eller naturvidenskabsfolk, og nr. 2004 fik navnet ”Ole Rømer” – den danske astronom og fysiker (1644-1710).

Fotoet er taget af Simon Mosbjerg Mørch.

 

Seneste nyt