Et postkort fra 1944

19. juni 2020

Forleden lykkedes det Danmarks Jernbanemuseum at erhverve et postkort.

Ikke et af de sædvanlige postkort med jernbanemotiv, men et postkort sendt fra en tilfangetagen modstandsmand og DSB-medarbejder, som var i koncentrationslejren Neuengamme efter at være anholdt af tyskerne.

Teksten på postkortet er skrevet af Børge Køngerskov - en af mange DSB-ansatte, som deltog i modstandsbevægelsen. Børge Køngerskov kunne som uniformeret jernbanemand ofte undgå at få sin bagage kontrolleret og transporterede derfor våben og sprængstoffer og var involveret i jernbanesabotage i Fredericia. Desværre endte det galt i november 1943, hvor tyskerne var blevet underrettet om modstandsbevægelsens planer om at sprænge blokposter og sporskifter ved banegården i Fredericia, et af landets trafikknudepunkter.

Brevet, der er dateret 4. december 1944, er sendt til konen Agnes i Fredericia og er skrevet på tysk. Brevet har været underlagt både lejrcensur og tysk censur fra Hamburg og indeholder derfor kun umiddelbart overfladiske hilsner. Dog er det flettet ind, at han stadig kan modtage pakker. Disse pakker hjemmefra kunne øge chancen for overlevelse i lejren.

Kære Agnes. Jeg skriver til dig for at fortælle dig, at jeg stadig har det godt. Tiden går hurtigt med arbejde. I denne tid ønsker jeg jer alle en glædelig jul og et godt nytår. Jeg må gerne modtage pakker. Juleaften vil jeg mine tanker være hos jer endnu mere end ellers. Hilsen fra din Børge

Børge Køngersen kom hjem med de hvide busser og var efter krigen sygemeldt et par år og måtte fratræde sin stilling i DSB. Han blev senere assurandør og døde i 2010. På trods af den forfærdelige tid i koncentrationslejren slap Børge Køngerskov bedre end andre gennem krigen. I Mindelunden i Fredericia er der rejst en mindemur for de 23 jernbanefolk, der mistede livet i modstandskampen.