Flere kørsler med veterantog i sommerferien

9. juni 2022

Se frem til endnu mere kørsel med veterantog på museets egne spor. Vores populære damplokomotiv – Odin - bliver suppleret med en teaktræsbeklædt motorvogn fra 1927.

Der er tale om LNJ M 4, som blev bygget af Odensevirksomheden Triangel, der havde til huse i den gamle rytterkasserne ikke langt fra Danmarks Jernbanemuseum. Lokalt produceret materiel vender derfor hjem for en stund. Motorvognen ankom fornylig  til museet  og skal nu gøres køreklar til at køre på museets egen strækning hver lørdag i sommerferien fra uge 26 til og med 31.

Der blev bygget 17 af denne model (litra ME), som er benzindrevet, samt yderligere 18 i en modereret udgave (litra MF) i slutningen af 1920’erne og begyndelsen af 1930’erne. Modellen har åben endeperron og havde oprindelig kun kobling bagest. Det var meningen, at to vogne kunne kobles ende mod ende og således køre frem og tilbage. Der blev desuden leveret 11 bivogne fra Scandia (litra FD) til at forlænge toget.

Tre siddepladser på toilettet

Motorvognen blev leveret til DSB som ME 33, og var udstyret med 33 siddepladser og toilet. Efter ti års tjeneste hos DSB blev den solgt til lokalbanen Lyngby-Nærum Jernbane (Nærumbanen) i 1937. Ved en ombygning blev wc’et fjernet til fordel for flere siddepladser, så motorvognen nu kunne befordre 37 rejsende.

Motorvognen stoppede sin aktive tjeneste i 1958. Helsingør Jernbaneklub (det senere Nordsjællands Jernbaneklub) erhvervede vognen i 1975, hvorefter den er blevet istandsat ad flere omgange.

LNJ M 4 har siden 2012 været udlånt til Vestsjællands Veterantog, men lånet overgår nu til Danmarks Jernbanemuseum.

Museets egen tilsvarende motorvogn (SNNB M5, oprindeligt ME 35) afventer en større restaurering, før den på længere sigt kan anvendes til kørsel på museets egen strækning.

Vores besøgende skal dog ikke snydes for kørsel på vores egen banestrækning med en Triangel-motorvogn allerede til sommer. Derfor har vi indgået en aftale med Nordsjællands Jernbaneklub, der låner vores personvogn CC 10781. Til gengæld låner vi den køreklare LNJ M 4.