Historier fra 2. verdenskrig

De hvide busser, jernbanesabotage og ungarske soldater i Danmark

1. maj 2020

I år er det 75 år siden 2. verdenskrig sluttede.

Museets bus, DSB 215, hentede fanger fra koncentrationslejre i Tyskland. Museets damplokomotiv S 736 var trækkraft, da den første danske vellykkede jernbanesabotage fandt sted 6. november 1942 lidt uden for Espergærde.

For tre unge trafikekspedienter kom befrielsesbudskabet få uger for sent. Den 19. april 1945, blot 15 dage før den tyske kapitulation, blev en gruppe DSB-medarbejdere fra Fredericia og Taulov skudt i Ryvangen, dømt til døden for deres modstandskamp.

I de sidste måneder af 2. Verdenskrig kom omkring 12.000 ungarske soldater, der var tvangsudskrevet til tysk krigstjeneste, til Danmark. Museet har to billeder i samlingen fra ankomsten og afrejsen. Billeder - så vidt vi ved - der ikke tidligere har været offentliggjort.

Vi har samlet en række historier fra besættelsen, som du kan læse her