Jernbanehistorie 2021-2022

Danmarks Jernbanemuseum udgiver årligt tidsskriftet Jernbanehistorie - Jernbanernes teknologi- og kulturhistorie. Nyt dobbeltnummer for 2021/2022 er netop udgivet.

15. juni 2023

Jernbanehistorie årgang 2021-2022 er endelig kommet fra tryk. Jernbanen i Danmark fyldte 175 år i 2022, og derfor er størstedelen af de 256 velillustrerede sider viet de seneste 25 års jernbanehistorie: den generelle historie med et udvalg af de væsentligste udviklingstræk, den mest centrale forandring i organiseringen af jernbanevæsenet, som fandt sted i periodens begyndelse og prægede den videre udvikling og en lille historie om en stor reklamesucces. Der er dog også blevet plads til en enkelt artikel, som ikke omhandler den seneste udvikling.

Jernbanehistorie har en bred tilgang til det samfundsmæssigt vigtige emne: jernbanen og dens historie. Derfor bringer vi gerne artikler med vidt forskelligt fagligt udgangspunkt – så længe rejsen og jernbanen er i centrum. Tidsskriftet favner både den politiske, sociale, teknologiske, mentale, økonomiske og kulturelle historie – sågar også naturhistorie – ligesom vi ikke kun opfatter det som fortid – men i høj grad også nutid.

Tidsskriftet er på vej til de medlemmer, der har ønsket at modtage det.

Artiklerne handler om

• Anlæggelsen af en smalsporet kalkbane i Faxe
  • Nedslag i de seneste 25 års jernbanehistorie
  • Opsplitningen af den statslige jernbanevirksomhed i DSB og Banedanmark
  • Reklamesuccesen Harry og Bahnsen

Fakta om tidsskriftet

• Jernbanehistorie – jernbanernes teknologi- og kulturhistorie 2021-2022, red; Lars Bjarke Christensen, Steen Ousager og René Schrøder Christensen (ansv.).
  • Jernbanehistorie udsendes til medlemmer af Museumsklubben og kan købes i museets butik og i sættes snart til salg i webshoppen. Pris: 190 kr.
  • Tidsskriftet udgives digitalt med et års forsinkelse på Tidsskrift.dk
  • Tidsskriftet er på BFI-listen, niveau 1