Jernbanen fylder 175 år – kom med på rejsen mod en grønnere fremtid

Kategori

15. juni 2022

I 175 år har jernbanen lagt skinner til fremgang, velstand og udvikling. Med den blev kimen lagt, til det Danmark vi kender i dag – nye stationsbyer opstod og mennesker blev knyttet tættere sammen af skinner og spor.

Den 26. juni 1847 kl. 11.30 kørte lokomotivet ODIN med vogne fra København mod Roskilde. Sidenhen er utallige tog kørt fra København, ligesom det er tilfældet i resten af landet. I samarbejde med Banedanmark og DSB genskaber Danmarks Jernbanemuseum denne første tur. Den 26. juni i år vil museets replika af ODIN køre fra Københavns Hovedbanegård spor 1 og et stykke ud på banegårdsarealet. kl. 10 vil der være gratis kørsler for alle dem, der har lyst til en tur.

Togrejsen er på mange måder den samme dengang som i dag, men gennem årene har rammerne ændret karakter. Vogne, sæder, kupéer og meget andet er blevet justeret og har dermed ændret forholdene for de rejsende. Følelserne derimod er i høj grad de samme. Sorgen ved en afsked, glæden ved et gensyn, forventningen til en ferie, dagligdagen for pendleren og den løsslupne glæde på en skoleudflugt, er alle følelser, der hører jernbanerejsen til.

Hver eneste dag binder banen mennesker regioner, byer og lande sammen. Hver eneste dag vælger en halv million danskere en mere bæredygtig rejse med toget og mange tusinde tons gods fragtes over store afstande.

Jernbanen har altid været en vigtig del af løsningen på store samfundsudfordringer.  Og i dag er jernbanen mere relevant end nogensinde, da vi står over for store udfordringer med klimaforandringer og trængsel på vejene og ind og ud af byerne. Jernbanen er den mest klimavenlige måde at transportere mennesker og gods over store afstande og er således et vigtig bidrag til den grønne omstilling og en mere bæredygtig fremtid.

Derfor knokler Banedanmark i disse år med en historisk modernisering af hele Danmarks jernbane. Jernbanen bliver digitaliseret med nye signaler, og vi elektrificerer hele det danske jernbanenet, så DSB i fremtiden kan fragte de mange millioner årlige passagerer i nye eltog. Moderniseringen af jernbanenettet er en forudsætningen for, at der kan køre moderne, klimavenlige eltog, som udleder mindre CO2 og er bedre for både klima og miljø.

Strækning for strækning kommer vi tættere på en attraktiv jernbane med plads til alle på den grønne rejse. En jernbane, som er forudsætningen for en kollektiv, klimavenlig transport, som binder Danmark endnu bedre sammen. Der er med andre ord al mulig grund til at fejre jernbanens fødselsdag.

Derfor er Banedanmark, DSB og Danmarks Jernbanemuseum gået sammen om at markere dagen med en fejring på Københavns hovedbanegård, hvorfra det blandt andet bliver muligt at køre en tur med en nøjagtig replika af damplokomotivet ODIN, som trak Danmarks første tog, og komme ombord på et af de helt Vectron-lokomotiver, som er med til at gøre fremtiden grønnere.