Murens fald og jernbanerne

30-året for Murens fald 9. november 1989

6. november 2019

Med åbningen af grænseovergangene i Berlin den 9. november 1989 om aftenen blev det pludseligt muligt for DDR-befolkningen at rejse ud af deres ”lille” republik, som det hed i datidens DDR-retorik.

Efter Murens fald tog tusinder af DDR-borgere nu på udflugt, og færgeoverfart og jernbanen på Falster oplevede i nogle hektiske måneder en trafik af hidtil uset omfang. Det var ikke uden problemer, for færgeoverfarten var ikke beredt til en så stor trafik med op til flere tusinde passagerer på få dage, og i den første tid var der heller ingen lokaltog nord på til Nykøbing. Men hurtigt blev der indsat nogle busser og siden ekstratog fra Gedser.

Danmarks Jernbanemuseum beskriver i den første Bane-DOK jernbanedriften mellem Danmark og Tyskland fra 2. verdenskrig, frem til Murens fald og tiden efter. Artiklen er rigt illustreret med danske og tyske køreplaner.