Museet hjælper lokalhistorisk arkiv med viden om foto

Flere kildetyper benyttes i undersøgelsen

6. november 2020

Hver eneste dag får Danmarks Jernbanemuseum forespørgsler om mangt og meget.

De fleste skriver til info@jernbanemuseet.dk, men mange vælger at kontakte os på Facebook. Forleden blev museet kontaktet af Langeskov Lokalarkiv, der søgte oplysninger om tre fotos taget af den lokale fotograf Mortensen.

Fotografen har doneret godt 18.000 negativer fra perioden 1905-55 til Langeskov Lokalarkiv.  Motivet på de tre billeder er et afsporet lokomotiv, litra P 914. Det ville jo være nærliggende straks at konkludere, at det så var i Langeskov, men de gode folk i arkivet ville have vished for Hvor og Hvornår.

Her ses de tre billeder:

Det kunne besvares på grundlag af flere kildetyper.

De mange telegraftråde på et par af billederne tyder på, at billedet må være taget enten på den fynske hovedbane eller på strækningen København-Korsør. Ud fra mængden af skinner og den omstændighed, at de to spor i forgrunden løber sammen i et sporskifte (uden for billedkanten) kan man se, at uheldet er sket på en station.

Vi ved fra en oversigt over lokomotiver på jernbanen.dk, at P 914 var på Fyn (2. kreds) fra leveringen i år 1908 frem til 1910.

Motiverne kunne altså godt være fra Langeskov på strækningen Nyborg-Odense, der i den periode endnu ikke var forsynet med skærveballast men lå i grusballast, hvilket også kan ses på et af billederne.

Maskinens reparationsbog, som er bevaret i arkivet på Danmarks Jernbanemuseum, indeholder oplysninger om en reparation foretaget på værkstedet i Nyborg i perioden 24. februar til 31. marts 1909. En relativt omfattende reparation af et så nyt lokomotiv. Men protokollen gav ingen oplysninger om, hvorfor maskinen skulle repareres.

På dette grundlag førte en søgning på Mediestream til denne artikel i Fyns Social-Demokrat 31. august 1908:

’Stor Maskine løbet i Grøften ved Langeskov Station.
I formiddags, da Toget, som afgaar fra Odense Kl ca. 10 ¾, ankom til Langeskov Station, skulde der rangeres en Vogn i Toget. Togets Maskine – et af de store, ny Lokomotiver – løb da som Følge af fejlt Sporskifte baglænds ind paa et blindt Spor. Inden det lykkedes Lokomotivføreren at stoppe Toget, var Lokomotivets Tender med sine 10 Hjul passeret over en lav Stoppebom og havnet i Grøften. … Uheldet har ikke generet Trafikken, da Hovedsporene er fri. Ingen Mennesker kom til Skade.’

Desværre er der ingen skygger på billederne, som kan bruges til at afgøre verdenshjørnerne med, men da det ser ud til at være en overskyet dag, så solen i syd ikke har forstyrret fotograferingen, kan uheldet meget vel være indtruffet inden for den røde cirkel på nedenstående luftfoto fra 1954. Bevoksningen og hustaget i baggrunden tv. tyder på dette. Den høje skorsten tv. kan sagtens være blevet revet ned mellem 1908 og 1954.

Resultatet blev bekræftet af Langeskov Lokalhistoriske arkiv, der tilføjede, at der ganske rigtigt var et krydsfelt med telegraftråde syd for stationen, og at skorstenen kunne være Træskofabrikken, den senere Krydsfinersfabrik. I øvrigt havde fotograf Mortensen sit atelier tæt på stationen og kunne nemt komme dertil med apparat og glasplader.