Ny bog om industrihistorie

Med bidrag fra Danmarks Jernbanemuseum

Museumsklubben, Nyheder

3. november 2020

"Nye industrihistorier - Robotbyen Odense og andre industribyer i forandring" er lige kommet på gaden. Bogens 12 artikler undersøger, hvordan industrien og industribegrebet har forandret sig de sidste 25 år - og de udfordringer og nye muligheder det har givet stolte gamle industribyer som Odense, Horsens, Aalborg og Esbjerg.

Bogen har særligt fokus på Odenses robotvirksomheder som et eksempel på en ny dansk industriklynge, og dens samspil med forskningsinstitutioner, ældre industri samt lokal og national erhvervspolitik. I årtierne omkring årtusindeskiftet måtte gamle industribyer tage industriens rolle og fremtid op til genovervejelse. Hvordan gik det, og hvad drev udviklingen? Bogens kapitler opdaterer opfattelsen af, hvad industri er – og viser, at industrien ikke er så meget fortid, som mange måske tror. Den er tværtimod en integreret del af den danske samfundsmodel.

Antologien er kulminationen af et større forsknings- og formidlingsprojekt i samarbejde mellem flere museer og SDU - og med bidrag fra eksterne forskere, bl.a. forsknings- og samlingschef René Schrøder Christensen, Danmarks Jernbanemuseum, med en undersøgelse af forbindelsen mellem Odense Staalskibsværft og den nuværende robotklynge i Odense.

Projektet er finansieret af VELUX FONDEN og blev styret af Danmarks Industrimuseum, Odense Bys Museer og Center for Maritim og Erhvervshistorie, SDU.

Nye industrihistorier

Jeppe Nevers, Jens Toftgaard, Kristoffer Jensen (red.), Nye industrihistorier
Robotbyen Odense og andre industribyer i forandring, 2020, University of Southern Denmark Studies in History and Social Sciences, vol. 599, 402 Sider, ISBN: 978-87-408-3325-6