Nye medlemmer i museets bestyrelse

14. juni 2019

Fonden Danmarks Jernbanemuseum har udpeget to nye bestyrelsesmedlemmer, kommunikationskonsulent Anna Vinding, København og Bjørnø og bestyrelsesmedlem Ernst Kier, Odense. Valget er motiveret med deres kvalifikationer og kompetencer i bl.a. erhvervsledelse, bestyrelsesarbejde og kommunikation. Dertil kommer en stor kontaktflade både lokalt på Fyn og nationalt.

Formanden for Fonden Danmarks Jernbanemuseum, Lars Kaspersen udtaler: ”Danmarks Jernbanemuseum arbejder på at styrke sin synlighed i hele landet og på at udbrede kendskabet til jernbanens betydning i en række samfundsmæssige sammenhænge før, nu og i fremtiden. Det er derfor meget glædeligt, at Anna Vinding og Ernst Kier med deres brede netværk og store erfaringer både fra erhvervslivet og fra arbejdet med at lede kulturinstitutioner har sagt ja til at indtræde i bestyrelsen for Fonden Danmarks Jernbanemuseum. Fonden står netop nu overfor meget store opgaver med at udbygge magasin- og værkstedsfaciliteter og med at forny hele udstillingskonceptet. Samtidig er det et centralt mål forsat kunne give et bredt publikum en god oplevelse på museet i Odense og i vores autentiske veterantog, der kører over hele landet.”

De nye bestyrelsesmedlemmer

Anna Vinding (f. 1950) er kommunikationskonsulent, underviser og censor og indledte sin karriere inden for medier og kommunikation som journalistelev på Fyns Tidende. Som udlært gik turen hurtigt videre til Fyens Stiftstidende, Politiken og siden Berlingske Tidende, før hun kom til DR og TV-avisen som redaktionssekretær. Senere kom Anna Vinding til DSB, hvor hun blev kommunikationsdirektør. Hun har desuden haft en række bestyrelsesposter bl.a. i Fyens Stiftstidende og er p.t. bestyrelsesmedlem i Den fynske bladfond.

Ernst Kier (f. 1956) er nok mest kendt som ejeren af fem McDonald restauranter i Odense fra 1981 til 2017. Han har en lang række bestyrelsesposter: Formand for Musikhuset Posten og Dexter, Odense Forenede Skydeselskab og komiteen for dans og teater i HC Andersen festivals (initiativtager til festivalen fra 2010, første festival 2013). Desuden bestyrelsesposter i Jensens Bøfhus samt Odense Cityforening og med i repræsentantskabet for Jyske Bank og Energi Fyn.

De nye medlemmer erstatter tidligere generaldirektør Peter Langager og kontorchef i DSB, Eilert Løvborg, der begge har valgt at trække sig tilbage efter mange års tjeneste i bestyrelsen for Danmarks Jernbanemuseum.