Nyt nummer af Jernbanehistorie 2023: Rejser gennem kulturhistorien

29. januar 2024

Danmarks Jernbanemuseum er stolte af at præsentere den seneste udgave af Jernbanehistorie, der netop er udkommet. Den 11. udgave af tidsskriftet byder på en spændende blanding af artikler, der kaster lys over jernbanens kulturhistorie. Som noget nyt har vi givet plads til historiestuderende, der har anvendt kildemateriale i Danmarks Jernbanemuseums arkiv og videncenter. Det er der kommet tre fine artikler ud af.

Højdepunkter i Jernbanehistorie 2023

Danmark set fra en togkupé: Litteraturprofessor Martin Zerlang udfolder emnet set i lyset af litteraturhistorien og hans bog "Danmark set fra en togkupé."

Kvindelige ledvogteres organisering: En historiestuderende dykker ned i Danmarks Jernbanemuseums arkiv og beskriver organisationen af kvindelige ledvogtere.

DSB's rolle på kiosk- og restaurationsmarkedet: En anden studerende undersøger DSB's indflydelse på kiosk- og restaurationsmarkedet på stationer og i tog.

Interrail som ungdomskultur: Endnu en spændende artikel udforsker Interrail som en ungdomsfænomen og dets indvirkning på samfundet.

Anmeldelser af nyere jernbanebøger: Traditionen tro afrundes udgaven med anmeldelser af aktuelle jernbanebøger.

En mangfoldig tilgang til jernbanehistorien

Jernbanehistorie har altid været kendt for sin brede tilgang til det samfundsmæssigt vigtige emne: jernbanen og dens historie. Fra litteratur til organisatoriske aspekter og ungdomskultur bringer vi læserne artikler med forskellige faglige perspektiver - altid med rejsen og jernbanen i centrum.

Køb Jernbanehistorie 2023

Jernbanehistorie 2023 er nu tilgængelig i vores butik og og snart på vores webshop. Tag med på en rejse gennem kulturhistorien med jernbanen som det centrale element.