Togviser fra de Lolland-Falsterske Jernbaner

11. maj 2020

I museets samling af køreplaner findes denne lille ”togviser” i lommeformat fra De Lolland-Falsterske Jernbaner.

Selskabet var kontrolleret af landets førende erhvervsmand C.F. Tietgen, og togviseren er udgivet i forbindelse med åbningen af Gedserbanen d. 1. juli 1886.

Inden i togviserens diskrete, brune omslag findes et sammenfoldet diagram over togforbindelserne på de strækninger, som jernbaneselskabet betjente med udgangspunkt i Nykøbing Falster.

Diagram over togforbindelserne i togviseren fra de Lolland-Falsterske Jernbaner

Udover Gedserbanen er der tale om Lollandsbanen til Nakskov med sidebane fra Maribo til Rødby, som selskabet selv anlagde i begyndelsen af 1870’erne og Falsterbanen til færgehavnen i Orehoved, som selskabet overtog fra det Sjællandske Jernbaneselskab. Endelig ses også Lollands første jernbane, Maribo-Bandholm, som selskabet havde driftsfællesskab med.