Udstilling: JernbaneKUNST

Ny kunst på museet

6. februar 2023

Under titlen JernbaneKUNST præsenterer vi hver måned et nyt kunstværk, der normalt opbevares på museets magasin.

Det er malerier der alle på den ene eller anden måde knytter sig til jernbanen.
Malerier med lokomotiver, stationer og rejsende. Malerier, der illustrerer selve rejsen eller den spændte ventetid inden rejsen. Malerier som har hængt på de danske stationer til inspiration og underholdning for de mange rejsende.
--
Temaet for februar er: Isbådsstation

Maleriet forestiller isbådsstationen ved Knudshoved på Fyn.
Isbådsstationen blev opført i 1838 og var frem til 1937 hovedsæde for isbådoverfarten over Storebælt i samarbejde med Halsskov Isbådsstation ved Korsør.

Kunstner: H. Pedersen (1953)

--

Du finder månedens maleri foran den røde væg i glasmontren ved spor 10. Her kan du også blive klogere på maleriets motiv, historie og kunstneren bag.