Gå til indhold
Tilbage

Jernbanehistorie fra A-Z

Et skatkammer af jernbanehistorie

Spor nr.

Hele balkonen

I Jernbanehistorie fra A-Z får du den detaljerede historie om jernbanen i det danske monarki, fra den første strækning åbnede i hertugdømmerne i 1844, til storebæltsforbindelsen gjorde Danmark meget mindre.

I udstillingen præsenteres du for historien om Danmarks jernbaner og baggrunden for de lokomotiver og vogne, der er udstillet i remisens 21 spor. Det begyndte i hertugdømmerne Holsten og Slesvig og fortsatte så fra 1847 i kongeriget med åbningen af banen fra København til Roskilde. Banenettet opnåede sin største udstrækning i 1920’erne, men er fortsat med til at sikre sammenhængskraft i det danske samfund.

På museets balkon

På balkonene finder du et skatkammer af jernbanehistoriske genstande

På balkonene finder du et skatkammer af jernbanehistoriske genstande

Der er mange flotte og unikke modeller af langt de fleste danske lokomotiver og vogne, der har kørt på det danske jernbanenet

Der er mange flotte og unikke modeller af langt de fleste danske lokomotiver og vogne, der har kørt på det danske jernbanenet

En fin vadsæk med et broderet damplokomotiv

En fin vadsæk med et broderet damplokomotiv

Mange genkender Intercity-kupeen fra 1974

Mange genkender Intercity-kupeen fra 1974

Et skatkammer af viden 

Du kan gå på opdagelse i udstillingens skatkammer af jernbanehistoriske genstande, malerier og meget andet – fra vadsækken med det broderede damplokomotiv til sprøjter, der er blevet anvendt til at smøre damplokomotiver.

Udstillingen slår ned på centrale begivenheder og ændringer gennem årene. Her er historien om nogle af de enorme anlægsarbejder, som i de tidlige år foregik med håndkraft. Her bliver historien om ikoner som Det røde Lyntog og Lillebæltsbroen fra 1935 sat ind i en historisk sammenhæng. Du kan også opleve, hvordan det var at være ansat ved jernbanen under 2. verdenskrig og besættelsen.

Flotte modeller 

Du kan også beundre de flotte og helt unikke modeller i skala 1:10 af langt de fleste danske lokomotiver og vogne, der har kørt på det danske jernbanenet.

På nogle af dem er taget løftet, så du kan se lige ned i kupéen og til Mars-betrækket på 1. klasse. Der er også eksempler på de modeller af de udenlandske vogne, der kørte på danske skinner, f.eks. i den direkte togforbindelse til Moskva.

70'er nostalgi

Prøv også at sætte dig ind i Intercity-kupeen fra 1974, og oplev en rejse med tog gennem det danske landskab.

Andre udstillinger på museet

Se alle udstillinger

Websitet anvender cookies til statistik. Denne information deles med tredjepart. Læs mere her.

Ok