For fuld damp i sommerferien

Kør med ODIN for fuld damp og få en tur i de smukke, gamle vogne

Udgang fra spor 14 eller 19

2. juli - 15. august

10 minutter pr. tur

For alle

Få en helt særlig oplevelse på Danmarks Jernbanemuseum, når vi kører veterantog for fuld damp.

Hop ombord på Danmarks Jernbanemuseum og oplev en rejse tilbage i tiden, når vi kører veterantog for fuld damp. Hver tirsdag, onsdag og torsdag i sommerferien* fløjter vi til afgang og tager dig med på en hyggelig tur på museets egen strækning.

Trækkraften leveres af ODIN, en køreklar kopi af Danmarks første lokomotiv fra 1846, bygget helt fra bunden uden det originale lokomotiv som pejling. ODIN trækker to af museets vogne: DJDS C 2 fra 1862, Danmarks ældste bevarede personvogn, og Skovvognen, CC 322, fra 1880, landets ældste bevarede skovvogn oprindeligt bygget til Klampenborgbanen.

En tur varer cirka 10 minutter og er inkluderet i entréen til museet.

Køreplan

Vi kører hver halve time i tidsrummet kl. 10.30-15.30 (undtagen kl. 12.30, hvor lokomotivføreren holder frokostpause).

Veterantoget kører på følgende datoer: 2., 3., 4., 9., 10., 11., 23., 24., 25., 30 og 31. juli samt 1., 6., 7, 8., 13., 14 og 15. august.

*Der kører desværre ikke veterantog den 16., 17. og 18. juli.

Om lokomotivet ODIN

Danmarks Jernbanemuseum har investeret 14 års arbejde i at bygge ODIN, og i september 2018 stod lokomotivet klar. Nu kan I opleve ODIN for fuld damp og få en tur i de smukke, gamle vogne på museets egen banestrækning. Træd tæt på det store damplokomotiv, indhyllet i røg, damp og duften af kul, og oplev ægte historie og nostalgi.

Få en forsmag på turen

Lørdagsnostalgi med veteranmotorvognen LNJ M 4

Hver lørdag i sommerferien fløjter vi til afgang, og veteranmotorvognen LNJ M 4 tager dig med på en nostalgisk rejse langs museets egen strækning. En tur varer cirka 10 minutter er gratis, når du først har betalt entré til museet. Læs mere om turen med veteranmotorvognen LNJ M 4

Sommerferiens aktiviteter

Udover veterantoget kan du også udforske det røde lyntog, se drejeskiven i funktion, løse sjove opgaver med lokomotivvennerne Koblingerne køre med minitoget og meget mere. Se sommerferiens aktiviteter

Kørsler med veterantog i løbet af året

På Danmarks Jernbanemuseum i Odense har vi egne skinner og en station på museets område. På udvalgte dage året igennem kan I få en tur med veterantoget på denne strækning. Vi kører både med motorvogne og damp. Kørsler på museet kan ses under Veterantog og i vores Aktivitetsoversigt.

Det er en særlig oplevelse at stå tæt på damplokomotivet, indhyllet i røg, damp og en duft af kul. Hør lyden fra maskinen og mærk togets bevægelser på en hyggelig tur på museets egen strækning. Vi kører med både damplokomotiv og motorvogne.

Med de to korte film kan du tage en tur med ODIN eller K 563

Kør med ODIN for fuld damp i sommerferien

Sjov tur for både store og små

På tirsdage, onsdage og torsdage i sommerferien kan du få en tur med ODIN på museets egen strækning.

ODIN på museets drejeskive

Museet tilbyder

Vores produkter kan også købes på museet.

Andre oplevelser på museet

Se alle aktiviteter