Sted
Dronning Louises Station, udgang fra spor 14
Periode
Hver dag kl. 11.40 og 15.10
Varighed
15 minutter
Målgruppe
For alle
Hver dag kl. 11.40 og 15.10 kan du komme ind og få historien om, hvordan lyntoget og åbningen af den gamle Lillebæltsbro revolutionerede jernbanedriften i Danmark og havde stor betydning for folk, der skulle rejse mellem Jylland og København, da deres rejsetid blev markant forkortet. Med det nye lyntog tog det f.eks. kun 6½ time at rejse fra Ålborg til København, modsat de tidligere 10½ timer.
Gør dig klar til en sommer fyldt med sjove aktiviteter på Danmarks Jernbanemuseum! Tag med på en tur med veterantoget for fuld damp, lær om drejeskiven, tag en tur med minitoget og meget mere. Se sommerens mange aktiviteter her og planlæg jeres næste familieudflugt hos os!
Den 14. maj 1935 markerede begyndelsen på en trafikal revolution med indvielsen af Det røde Lyntog. Samme dag blev Lillebæltsbroen officielt åbnet, hvilket erstattede den tidligere færgeforbindelse mellem landsdelene. Resultatet var en dramatisk forkortelse af rejsetiden mellem København og Aarhus fra 7 timer til blot 4,5 timer. Det røde Lyntog og Lillebæltsbroen blev symbolske for Danmarks indtræden i moderne tider inden for togtransport.
Historien om Det røde Lyntog tog sin begyndelse på et pressemøde den 31. oktober 1933, hvor DSBs Generaldirektør, Peter Knutzen, præsenterede en ambitiøs to-års plan. Planen havde til formål at revolutionere landets togdrift ved introduktionen af nye dieselelektriske højhastighedstog mellem landsdelene. Disse nye tog skulle køre med imponerende 120 km/t, og DSB indledte forhandlinger med Frichs A/S om den nye togtype. De første tegninger var inspireret af det tyske "lyntog", kendt som "Fliegender Hamburger".
I 1935 leverede Frichs A/S fire togsæt, men efterspørgslen oversteg hurtigt udbuddet. Det røde Lyntog blev en overvældende succes, og allerede i 1938 blev der leveret yderligere fire togsæt. Komfortmæssigt var lyntogene ligeledes banebrydende. Passagererne kunne nu forblive i det samme tog hele vejen mellem København og Århus, da togene kørte direkte uden behov for skift ved Storebælt og Lillebælt. Desuden stoppede togene ved færre stationer end tidligere, hvilket gjorde rejsen mere effektiv.
Museets MS-lyntog repræsenterer den første generation fra 1935 og består af to motorvogne og en mellemvogn.
Vores produkter kan også købes på museet.
Vores produkter kan også købes på museet.