Danmarks Jernbanemuseum fejrer rekordstort besøgstal

5. januar 2024

Danmarks Jernbanemuseum afsluttede året 2023 med stil og museet kan fejrede et imponerende besøgstal

Den 30. december 2023 sluttede Danmarks Jernbanemuseum året af med et brag og markerede et
imponerende besøgstal for året, der gik. Da den sidste gæst forlod museet, kunne medarbejderne
juble over et rekordstort antal besøgende.

Det bedste besøgstal i årevis

Efter et allerede succesfuldt år i 2022, hvor museet registrerede 78.287 gæster, blev 2023 endnu mere bemærkelsesværdigt. Interessen for museet voksede betydeligt, og året blev afsluttet med et rekordstort besøgstal på 90.061. Det er en stigning på 15%.

Museumsdirektør Jens Toftgaard udtaler: ”Det er enormt dejligt, at så mange mennesker har besøgt Danmarks Jernbanemuseum og delt gode jernbaneoplevelser med familie og venner. Vi er meget stolte af, at museet året igennem har været fyldt af glade gæster. Den store publikumsinteresse giver os medvind til udviklingen af nye formidlingstilbud til både børn og voksne”

Årets højdepunkter og slutspurt

Sommerferien blev et højdepunkt, hvor museet tiltrak mange gæster, da det blandede sommervejr sendte folk indendørs. Hele året igennem arrangerede museet aktiviteter, herunder veterantogkørsler rundt om i landet, der bidrog til den stigende interesse. En dedikeret slutspurt med et bredt juleprogram og åbningen af DUPLO-land i december hjalp også med at sikre det imponerende besøgstal.

Populære aktiviteter med Koblingerne

Det rekordstore besøgstal spændte over hele året, med mange gæster på både almindelige weekender
og hverdage. Især børnefamilier viste interesse for museet og mange vendte tilbage flere gange.
Koblingerne, museets børneunivers, der blev lanceret i 2022, har været et trækplaster med de seks charmerende lokomotiver og Lokomotivmester Busse. Koblingerne afholder hvert år deres eget arrangement, "En stor dag med Koblingerne," og i 2024 finder dette sted den 4.-5. maj.