Jubilæumsudgivelser

28. juni 2022

I år er det 175 år siden, at den første jernbane i det danske kongerige blev indviet. Strækningen København-Roskilde var den første af senere utallige strækninger, der endte med at ligge som et edderkoppespind over hele landet. Jernbanen forandrede vores rejsemønstrer og vores mulighed for godstransport.

På Danmarks Jernbanemuseum fejrer vi 175-års jubilæet med udgivelse af to bøger og ved åbning af to nye udstillinger.

Bogudgivelser

Danmarks Jernbanemiljøer – spor af jernbanens fysiske kulturarv

Præsenterer i udvalgte temaer jernbanens fysiske kulturarv som den har manifesteret sig i land og by gennem de sidste 175 år. Noget er nyt, noget er endnu bevaret og i funktion, noget er truet og andet er forsvundet som følge af den teknologiske eller den generelle samfundsmæssige udvikling. Ved hjælp af Flemming Wedells smukke fotografier optaget gennem en årrække peger bogens forfattere, René Schrøder Christensen og Lars Bjarke Christensen, på den righoldige og væsentlige jernbanehistorie, der findes overalt i landskabet.

Bogen kan købes i vores butik og webshop. Se bogen her

Se anmeldelse: Danmarks Jernbanemiljøer (historie-online.dk)

Bogenseslagteren

I årtier var banen mellem Odense og Bogense en del af den danske infrastruktur. Den blev åbnet i 1882 og nedlagt i 1966. Men de første tanker om anlægget skrev sig tilbage til 1870’ernes begyndelse, og først i 1972 kunne det sidste tilbageblevne stykke fra Odense til Haustrups Fabrikker mellem Snapind og Næsby lukkes ned.

Det var dog langt fra nogen selvfølge, at Nordfyn og Sletten skulle have en jernbane. Det var heller ikke nogen selvfølge, at den skulle organiseres som et fælleskommunalt aktieselskab, der var etableret for lånte penge. I bogen fortælles derfor ikke blot om banen og dens betydning, men også om interessenterne og selskabet bag.

Ideen har været at tegne et portræt af en offentligt ejet virksomhed, der – som det skulle vise sig - både i planlægnings-, drifts- og lukkefasen befandt sig i et krydspres mellem forventninger, krav og muligheder. I centrum for fremstillingen står derfor banens dagligdag med dens brugere, ledelse og ejere på et bagtæppe af organisatoriske, økonomiske og politiske udfordringer. Bogen Bogenseslagteren er skrevet af Steen Ousager

Bogen kan købes i vores butik og webshop. Se bogen her

Udstillinger

Se jubilæumsudstillingerne "Rejseliv" " og "Togrejsen", som har fokus på alle os, der har rejst med tog, alle os rejsende. At sidde i et togsæde og kigge ud ad vinduet, mens landskabet farer forbi, er for langt de fleste et genkendeligt scenarie. Sådan er det at rejse med tog i dag, og sådan var det for 175 år siden.