Den orange traktor og Olsen-banden

En traktor, vi alle kender

Spor nr.

Spor 7

Kulturarv kan være mange ting. Her er det en original rangertraktor, der kom til at spille en hovedrolle i filmen ”Olsen-banden på sporet”.

I mini-udstillingen "Den orange traktor og Olsen-banden" er DSB-traktor nr. 57 omdrejningspunktet. Du kan komme ind i førerhuset, og du kan tage et billede sammen med Olsen-banden og traktoren ved en fotostat af de tre bandemedlemmer.

Den originale traktor

Se klip fra "Olsen-banden på sporet"

Kom indenfor i den orange traktor

Der er mange fine detaljer på DSB 57

Den orange traktor står midt blandt de store damplokomotiver

Det fjerde bandemedlem

I ”Olsen-banden på sporet” anvender de tre bandemedlemmer rangertraktoren som hjælpemiddel til at stjæle de mange millioner. Traktoren fungerer nærmest som et fjerde bandemedlem i den folkekære komedie. Som altid går det godt i begyndelsen. Egon har lært køreplanen udenad og kan navigere mellem de store tog. Benny styrer behændigt traktoren, mens Kjeld styrer sporskifterne. Alt kører efter planen, lige indtil statsbanerne skifter til sommerkøreplan, og alle togtider er forandret.

Du kan se klip fra ”Olsen-banden på sporet”. Filmen sættes ind i en jernbanehistorisk sammenhæng, og samtidig kan du få noget at vide om den betydning, som især film og serier har for vores kendskab til tog og jernbaner.

Museet tilbyder

Vores produkter kan også købes på museet.

Andre udstillinger på museet

Se alle udstillinger