S-toget fejrer 90-års fødselsdag: Tag med på en historisk rejse

26. marts 2024

Vi inviterer alle med til at fejre S-togets 90-års jubilæum den 3. april. På dagen giver vi 90 kr. rabat på entréen, og vi præsenterer en spændende særudstilling om S-togets fantastiske historie.

S-tog har i 90 år gjort byen større

Det første S-tog satte i gang på Frederiksberg Station i retning mod Klampenborg i april 1934. Dermed fik Danmark sit første bytog. Ovenikøbet drevet af el.

Med afsæt i femfingerplanen udvidede Hovedstaden sig langsomt. Folk flyttede ud til de nye forstæder og gamle oplandsbyer. Men med S-togs penduldrift og voksende vingefang var byen aldrig langt væk. S-tog gjorde og gør byen større.

Særudstilling om S-togenes fantastiske historie

S-togene kører stadig på livet løs og bringer utallige rejsende rundt i hovedstadsområdet. I fremtiden kan rejsende forvente moderniserede og fuldautomatiske tog.

Vi fejrer S-toget med 90 kr. rabat på entreen og en særudstilling om  S-togenes historie. Udforsk S-togets udvikling gennem årene, fra dets spæde begyndelse til nutidens moderne og fuldautomatiske tog. Udstillingen præsenterer et 1. generation S-tog, historiske fotografier og fortællinger, der illustrerer S-togets centrale rolle i Københavns infrastruktur og byliv gennem årtierne. Det bliver en særlig mulighed for at få et dybere kendskab til S-togets betydning for byen og dens befolkning.

S-tog: Hele byens puls - i går, i dag og i morgen

S-togene har i 90 år været nerven og pulsen, der bandt København og storbyens opland sammen. S-toget gjorde det muligt at komme særdeles hurtigt fra A til B i den voksende storby, ligesom det blev muligt at bo i de grønnere forstæder og arbejde i byen. Fingerplanen - byudviklingsplanen for Københavnsområdet fra 1947 – tegnede den fremtidige udvikling. Som fem fingre, der går ud fra København, skulle byudviklingen ske med udgangspunkt i eksisterende og fremtidige S-togsbaner og deres stationer. Områderne mellem fingrene skulle friholdes til landbrug, grønne områder og lignende.

Fejring af S-tog i samarbejde med DSB

Den 6. april markerer vi dagen i samarbejde med DSB. Se vores særudstilling om S-tog under uret på København H. hele dagen.

Program lørdag den 6. april
✔ Alle kan rejse gratis med S-tog fra kl. 00 – kl. 23.59
✔ 7-Eleven på stationerne i Hovedstaden bager 10.000 flag-pyntede hindbærsnitter til uddeling og har en række særtilbud
✔ Værkstedet  i Taastrup holder Åbent hus fra kl. 10 – 15