Sabotageaktion på Kystbanen i 1942

Den første danske vellykkede jernbanesabotage fandt sted den 6. november 1942 lidt uden for Espergærde. Dengang var damplokomotivet S 736 trækkraft. Lokomotivet tilhører Danmarks Jernbanemuseum.

Den 6. november 1942 om aftenen rullede damplokomotivet S 736 forspændt et godssærtog afsted fra København mod Helsingør. Umiddelbart efter lokomotivet var der en bagagevogn, hvorefter kom en række godsvogne. Ved afgang var togpersonalet udvidende om, at netop denne tur ville gå over i historien. Lidt uden for Espergærde afsporede toget, men det var ikke en almindelig afsporing. Afsporingen var resultatet af den første succesfulde jernbanesabotage under Besættelsen, og det er damplokomotivet S 736 derfor mere end noget andet dansk lokomotiv blevet et symbol på.

S736 Sabotage Ved Espergærde 1942

Sabotagen af S 736 den 6. november 1942 tæt ved Espergærde.

Følgende skete da S 736 forlod Espergærde på vej nord på:

Et forankørende persontog var forsinket, og det var formentlig det, der gjorde, at S 736 med vogne ikke havde meget fart på, da det forlod Espergærde station på vej det sidste stykke af Kystbanen. Umiddelbart efter Espergærde passerede S 736 et sted, hvor lasker og underlagsplader var fjernet, men uden at nogen opdagede det. Det var aften, og det var mørkt, og heller ikke fra det forankørende persontog var der observeret noget usædvanligt. Men der udover var den ene skinne, formentlig den inderste på den dobbeltsporede strækning, efter persontogets passage nu også løsnet og tvunget ind mod midten i sydgående retning. Resultatet blev, at 736 afsporede.

Tidspunktet for sabotagen var ikke tilfældig. Det var en kommunistisk gruppe, der gennemførte afsporingen, og netop den 7. november er det årsdagen for den russiske oktoberrevolution.

Afsporingen genlyd og det accelererede de tyske krav til bevogtning af de danske jernbanelinjer og færgeruter. Kravet var nu, at hovedstrækningerne skulle bevogtes dag og nat. Fra tysk side blev der endda truet med, at kunne de danske myndigheder ikke sørge for sikkerheden, ville man beordre befolkningen langs Kystbanen ud til bevogtning og med et personligt ansvar for banens sikkerhed. Sabotageaktionen den 6. november blev trods den øgede sikkerhed, den første af mange. I dag er jernbanesabotagerne gået over i historien som en central del af modstandsbevægelsen under krigen.

Læs også om:

De hvide busser

Trafikekspedienter i modstandskamp

Befrielsen og de ungarske soldater i Danmark

FW57984

S 736 får vand på og er klar til afskedsturen 14. september 2019.

Damplokomotivet S 736

Damplokomotivet S 736 er et trecylindret lokomotiv, leveret fra Frichs i Aarhus i 1928, til brug i den sjællandske trafik. Lokomotivtypen blev bygget i et antal af 20. De første blev importeret fra Tyskland i 1924. Alle senere blev produceret i Danmark og blev som de første indsat på de sjællandske hovedstrækninger mod vest og syd. Efterhånden kom de især i almindelig drift på Kystbanen til Helsingør og Nordbanen til Hillerød, men også på andre sjællandske strækninger. De kørte frem til 1960’erne. S 736 blev hensat i september 1967, hvorefter det blev brugt som varmemaskine i Kalundborg. Lokomotivet blev herefter benyttet frem til 1976, de senere år til særarrangementer. Den 14. september 2019 kørte S 736 afskedstur på strækningen København-Helsingør. Herefter blev lokomotivet overført til museets samling af ikke-køreklare museumsgenstande.