Kør med veterantog i sommerferien

Hver lørdag i uge 26-33

29. juni - 17. august

10 min.

For alle, For børn

Få en helt særlig oplevelse på Danmarks Jernbanemuseum, når vi kører veteranmotorvognen LNJ M 4

Hver lørdag* fløjter vi til afgang, og veteranmotorvognen LNJ M 4 tager dig med på en nostalgisk rejse langs museets egen strækning. En tur varer cirka 10 minutter er gratis, når du først har betalt entré til museet.

Køreplan

Afgang hver halve time i tidsrummet kl. 10.30-15.30
(dog undtagen kl. 12.30, hvor vores lokomotivfører holder frokostpause)

• 29. juni
  • 6. juli
  • 20. juli
  • 27. juli
  • 3. august
  • 10. august
  • 17. august

* Der kører desværre ikke veterantog lørdag den 13. juli.

Om Motorvogn LNJ M 4

Vores veteranmotorvogn, LNJ M 4, blev produceret på Odensevirksomheden Triangel, der havde til huse i den gamle rytterkaserne, ikke langt fra Danmarks Jernbanemuseum. Der blev bygget 17 af denne model (litra ME), som er benzindrevet, samt yderligere 18 i en modificeret udgave (litra MF) i slutningen af 1920'erne og begyndelsen af 1930'erne. Modellen har åben endeperron og havde oprindeligt kun kobling bagest.

En interessant detalje om motorvognen er, at den oprindeligt blev leveret til DSB med 33 siddepladser og et toilet. Men da motorvognen blev solgt til lokalbanen Lyngby-Nærum i 1937, blev toilettet fjernet til fordel for flere siddepladser, så der nu kunne være hele 37 rejsende.

Vil I også prøve en tur med damplokomotiv?

Hver tirsdag, onsdag og torsdag inviterer vi dig ombord på veterantoget ODIN, en nøjagtig kopi af Danmarks første lokomotiv fra 1846. Nyd en hyggelig tur i de gamle vogne på museets egne skinner. Læs mere om turen og se afgangstider her

Sommerferiens aktiviteter

Kom ind og udforsk det røde lyntog, se drejeskiven i funktion, hør om den Slesvigske Kongevogn fra 1854, og kør med minitoget. Se alle sommerferiens aktiviteter her.

Kørsler med veterantog i løbet af året

På Danmarks Jernbanemuseum i Odense har vi egne skinner og en station på museets område. På udvalgte dage året igennem kan I få en tur med veterantoget på denne strækning. Vi kører både med motorvogne og damp. Kørsler på museet kan ses under Veterantog og i vores Aktivitetsoversigt.

Det er en særlig oplevelse at stå tæt på et damplokomotiv, indhyllet i røg, damp og en duft af kul. Hør lyden fra motorvognen og mærk togets bevægelser på en hyggelig tur på museets egen strækning. Vi kører med både damplokomotiv og motorvogne.

Med de to korte film kan du tage en tur med damplokomotiverne ODIN eller K 563

Andre oplevelser på museet