Rundvisning i Frederik den 7.s kongevogn fra 1854

I påsken åbner vi for første gang dørene til den slesvigske kongevogn

Spor 13

23. marts - 1. april

10:45 - 14:15

Vi åbner vi for første gang dørene til Frederik den 7.s kongevogn fra 1854 og giver vores gæster en særlig mulighed for at komme indenfor.

I museets udstilling har i mange år stået en vogn, der så slidt og særdeles faldefærdig ud. Men man skal som bekendt ikke skue hunden på hårene. Vognen gemmer på en helt særlig historie. To gange dagligt fortæller vi om vognen og dens fascinerende historie - fra kongevogn til sommerhus i Thy og til unik museumsgenstand. Efterfølgende åbner vi dørene og viser de flotte detaljer frem. Det er blandt andet muligt at se rester af det oprindelige royale tapet, men også det nyere tapet fra 1950’ernes sommerhuskøkken.

På vognens side kan der anes spor efter en selve  kongekrone, som I kan prøve at finde.

Tidspunkter

Den slesvigske kongevogn fra 1854

Det er vanskeligt at forestille sig den nedslidte vognkasse som en luksuriøs og smukt dekoreret kongevogn, endda den første af sin slags i monarkiet. Vognen er ombygget af flere omgange. Den fungerede som kongevogn frem til omkring år 1900, hvorefter den blev ombygget til inspektionsvogn for DSB. I 1934 blev den solgt til købmand J. Møller for 600 kr. Han fik den transporteret til Hurup, hvor den fungerede som havehus. I 1940 blev vognkassen igen solgt, denne gang til entreprenør Høje Kristensen, der flyttede den lidt længere sydpå, og indrettede den som sommerhus på et betonfundament. Her fik den en lille tilbygning og terrasse.

Læs mere om de danske kongevogne her og se vores udstilling Royale rejser

Kongevognen, Aarhus i 1869

Kongevognen som sommerhus